Czy trening z gumami ma sens w treningu siłowym?

Czy trening z gumami ma sens w treningu siłowym?

Zwiększyć siłę i zbudować mięśnie można na różne sposoby – trening siłowy z obciążeniem, izolacja na maszynach lub trening z ciężarem własnego ciała. Jest wiele sporów co działa i co jest najlepszy rozwiązaniem, ale prawda jest taka, że każdy sposób jest dobry, trzeba jednak pamiętać że istotą takiego treningu musi być na tyle trudny opór/obciążenie, aby zmusić ciało do zmiany.

Poza wyżej wymienionymi sposobami istnieje jeszcze jedna opcja, która szczególnie wśród trenujących siłowo z dużym obciążeniem nie cieszy się dużą popularnością – trening z gumami.  To jednak błąd! Gumy o odpowiednim oporze są świetną i poręczną alternatywą treningu siłowego (łatwo je transportować i są świetne przede wszytki w podróży lub, gdy w pierwszej fazie treningu nie stać nas na zakup karnetu na siłownię lub zestawu hantli, obciążeń i gryfów).

Poniżej przedstawiamy pięć argumentów, które przekonają Cię, że trening z gumami oporowymi to ciekawa alternatywa i warto je włączyć do swojego planu treningowego.

Dzięki gumom oporowym utrzymasz stały opór, który będzie działał na mięśnie podczas wykonywania ćwiczeń

Większość trenujących (szczególnie zaawansowanych nie traktuje gum zbyt poważnie i o ile są w stanie je zaakceptować jako opcja do aktywacji mięśni o tyle nie traktują ich jako skutecznego narzędzia do rozbudowy mięśni.  Zupełnie niesłusznie! Okazuje się bowiem, że badania pokazują, że gumy oporowe aktywują mięśnie prawie tak samo skutecznie, jak  ciężary. Taśmy mają pewną przewagę nad sztandarowymi hantlami czy innymi obciążeniami. Podczas treningu z wolnymi ciężarami praca mięśnia zależy od tego, w którym miejscu ruchu jesteś. W przypadku większości ćwiczeń z ciężarami siła działająca na mięśnie jest największa w połowie ruchu, podczas gdy w szczycie koncentrycznej części ruchu napięcie mięśni jest prawie zerowe.

W przypadku ćwiczeń z gumami oporowymi wygląda to inaczej. Odpowiednio napięta guma utrzymuje napięcie w mięśniu podczas całej sekwencji ruchu, a im bardziej rozciągnięta jest taśma tym napięcie zwiększa się.

Gum nie oszukasz

Prosta fizyka, przy wolnych ciężarach wykonując trening bez odpowiedniej świadomości możesz wykorzystać moment siły i nieco „oszukać” całą sekwencję ruchu. Przez co praca jaką muszą wykonać mięśnie jest mniejsza niż wskazywałby na to dobrany ciężar. Przy gumach ten problem jest niwelowany, by wykonać określony ruch musisz utrzymać napięcie mięśnia przez całe ćwiczenie. Potencjalnie zatem stosując gumy masz szansę osiągnąć lepsze wyniki.

Dodatkowo dzięki gumom jesteś w stanie lepiej opanować technikę ćwiczeń i poczuć napięcie mięśni, co z pewnością przełoży się na bardziej precyzyjne wykonywanie ćwiczeń i tym samym lepsze efekty. Większe napięcie mięśni powoduje z kolei większy stres metaboliczny, który powoduje uwalnianie hormonów anabolicznych mających wpływ na budowę mięśni.

Gumy oporowe są urozmaiceniem treningu

Faktem jest, że wykonując trening w tych samych sekwencjach przed dłuższy czas Twoje mięśnie przyzwyczajają się i nie osiągasz takich efektów jak na początku Warto zatem wprowadzać urozmaicenia i zmiany. Takim nowym bodźcem dla Twoich mięśni może być właśnie trening z gumai oporowymi.

Gumy oporowe pomagają w dokładnym wykonaniu fazy „negatywnej”

Największy potencjał w zrostu mięśni pojawia się podczas tzw. Fazy negatywnej (ekscentrycznej), czyli wtedy kiedy miesień się wydłuża. Dlaczego więc niby gumy mając nam pomóc?

Największa ilość uszkodzeń mięśni występuje podczas ekscentrycznej fazy ćwiczenia. Faza ekscentryczna to faza „negatywna” lub faza ruchu, w której mięsień wydłuża się pod napięciem. Przykładowo, gdy wykonujesz uginanie przedramion na biceps, część ruchu, w której podnosisz ręce w kierunku ramion, jest fazą koncentryczną. Kiedy wracasz z powrotem do punktu wyjścia w kontrolowany sposób, wydłużasz mięśnie. Nazywa się to fazą ekscentryczną. Podkreślając ekscentryczną fazę ćwiczenia zapewniamy sobie największy potencjał dla wzrostu mięśni. Co to ma wspólnego z gumami oporowymi? 

Są badania, które jasno pokazują, że zdecydowanie lepsze efekty osiągały osoby, które trenowały za pomocą gum aniżeli na maszynach, dzięki właśnie większej pracy mięśni podczas fazy ekscentrycznej w trakcie ćwiczeń z gumami. Maszyny pozwalają na stosunkowo łatwe izolowanie mięśni, ale wymagają zdecydowanie mniej wysiłku mięśniowego aniżeli gumy (porównując to samo obciążenie).

Opór jest niezależny od grawitacji

Trenując siłowo z wolnymi ciężarami opór tworzy się przez istnienie grawitacji. Przy gumach jest zupełnie inaczej opór „jest” w samych taśmach i jest niezależny od grawitacji, dlatego dużo łatwiej działać nimi w różnych pozycjach ze zmiennym oporem. Dlatego też gumy są tak uniwersalne, zarówno pod względem miejsca, gdzie możesz ich używać jak i poziomu zaawansowania trenującego.

Podsumowanie

Gumy oporowe są często krytykowane przez „starych wyjadaczy” treningu jako nieskuteczne. Jednak ich przewaga w postaci łatwości transportu, ustawienia różnych oporów) poprzez odpowiednie naprężenie a także lepsze i bardziej świadome napięcie mięśni podczas treningu powodują, że zdecydowanie warto zastanowić się czy nie włączyć ich do swojego stałego treningu. Zwłaszcza jeśli jesteś początk



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *